2 april, 2017

MĂ„nga av mina smoothies, juicer och raw bakverk (inte minst de som serveras pĂ„ Eatnlive pop up) innehĂ„ller mycket av den nya sĂ„ kallade supermaten – ”superfrukter” eller ”superpulver”.

Det kommer sĂ„ mycket nya rĂ„varor in i hĂ€lsovĂ€rlden, eller rĂ€ttare sagt Ă€r det mycket nytt som uppmĂ€rksammas. Men har du koll pĂ„ supermaten? Vissa rĂ„varor/pulver/frön har du kanske knappt hört talas om, eller sĂ„ har ni hört talas om ”spirulina-smoothies”, ”chiapudding” eller ”matcha latte” men har egentligen ingen aning om vad det Ă€r eller varför folk nu Ă€ter det. DĂ€rför har jag sammanstĂ€llt vissa av de livsmedel jag gillar att anvĂ€nda, och kortfattat beskrivit varför de Ă€r bra samt vad jag anvĂ€nder de till.

Acai:
Är acai bowl (utalas asaj och ej akaj) nĂ„got du sett pĂ„ bloggares instagram eller hört folk prata om. Detta Ă€r ju faktiskt endast en smoothie som nu Ă€r baserat just pĂ„ acaibĂ€ret och serveras i en skĂ„l och Ă€ts med sked. Men att dessa acai bowls blivit sĂ„ populĂ€ra Ă€r tackvare acaibĂ€ret som rĂ€knas som det nya ”superbĂ€ret” som vĂ€xer vilt högst upp i kĂ„lpalmerna i Amazonas. BĂ€ret Ă€r fullproppat med antioxidanter. För att jĂ€mföra innehĂ„ller acaibĂ€ret 30 gĂ„nger mer antioxidanter Ă€n blĂ„bĂ€r som man annars brukar kalla för ett sĂ„ antioxidantfyllt bĂ€r. 🙂 Dessutom innehĂ„ller acaibĂ€ret flera olika vitaminer, mineraler, omegafetter, jĂ€rn och fibrer.

De acai bowls jag serverar pĂ„ Eatnlive pop up cafĂ© Ă€r endast baserade pĂ„ fryst acai bĂ€r, fryst banan och agave sirap och blir alltsĂ„ en ganska ”glassig” konsistens. Jag Ă€lskar nĂ€r man toppar sin acai bowl med god granola, frukt och fĂ€rska bĂ€r, ett bra nötsmör och kokos! Eftersom det Ă€r ganska ”matiga” tillbehör tycker jag en acai bowl passar lika bra som en lĂ€ttare lunch, frukost eller mellanmĂ„l.

acai

IngefÀra:
Jag anvÀnder gÀrna ingefÀra i mina smoothies eller juicer, ibland fÀrsk, ibland pulverform. Ofta smaksÀtter jag mitt vatten med ingefÀra, eller sÄ Àr det sÄklart en god smaksÀttning i asiatiska grytor.

IngefÀran innehÄller massa antioxidanter och förhindrar samt lindrar förkylning. IngefÀra ökar matsmÀltningen och dÀrmed förbrÀnningen. Om du mÄr illa Àr ett bra tips att tugga pÄ en ingefÀra. Dessutom ökar ingefÀra blodflödet i kroppen, du fÄr lÀgre kolesterol och de bidrar i sin tur till att förhindra högt blodtryck, stroke och hjÀrtsjukdomar.

Matcha:
Har du sett folk lÀgga upp bilder pÄ gröna lattes? DÄ Àr det troligtvis matcha lattes du sett. Detta Àr ingen kaffe utan baseras pÄ mjölk (jag brukar anvÀnda havre, soja eller kokosmjölk) som blandas med matchapulver.

Matcha ökar förbrÀnningen och stÀrker ditt immunförsvar. Det hjÀlper till att avgifta kroppen och kan dessutom hjÀlpa dig att öka din koncentraionsförmÄga samt förbÀttra ditt minne. (Passande om du Àr mitt i tentahetsen eller har mycket pÄ jobbet!)

Matcha innehÄller dessutom mÀngder av antioxidanter som stÀrker din kropp. En kopp matcha te motsvarar 10 koppar grönt te om man jÀmför deras nÀringsvÀrde och antioxidanter. Ytterligare fördelar med matchan Àr att den Àr rik pÄ fibrer, den har en lugnande och avslappnande effekt och den hjÀlper kroppen att bekÀmpa virus och bakterier.

matcha

Spenat:
Spenat gillar jag bÄde att ha i sallader och matrÀtter men Àven i mina smoothies!

Spenat i smoothien, kan ju kÀnnas annorlunda. Men ett perfekt tillskott av jÀrn! (Brist pÄ jÀrn gör dig trött eller yr) Dessutom Àr spenat fyllt av vitaminer och mineraler! Visste du Àven att spenat Àr fullt av lutein vilket har visat sig hÄller hjÀrnan ung och skyddar mot Äldrande. Och vi vill vÀl förevigt vara friska och unga, eller hur?

Spirulina:
Spirulina gillar jag att tillsĂ€tta cirka en tesked av i mina gröna smoothies. Ibland fĂ„r jag i mig spirulina genom spirulinatabletter eller sĂ„ kan man sĂ„klart gör raw balls med spriulina. I början tillsatte jag vĂ€l mest spirulina pĂ„ grund av alla hĂ€lsofördelar men nu gillar jag verkligen smaken – sĂ„ lĂ€nge den kommer i lagom mĂ€ngd.

Precis som spenat Àr spirulina ocksÄ full av jÀrn! Spirulina Àr en blÄgrön alg som Àr rik pÄ bland annat klorofyll, vitaminer och proteiner. Det finns mÄnga hÀlsofördelar med spirulina. Bland annat stÀrker den immunförsvaret, har en inflammationsdÀmpande effekt, skyddar mot oxidativ stress och frÀmjar förbrÀnningen.

mango

Rödbeta:
Rödbetor Ă€lskar jag att ha som tillbehör till som somrig kycklingsallad tillsammans med chĂšvre. Men det Ă€r vĂ€l först nu pĂ„ senaste tid Ă€ven jag börjat dricka rödbetsjuicer av olika slag. Antingen tillsĂ€tter jag en tesked rödbetspulver i mina smoothies, eller sĂ„ anvĂ€nder jag fĂ€rsk rödbeta i mina juicer. En favorit Ă€r ”ABC” som jag drack mycket under min utbytestermin i Singapore i höstas – Apple, beetroot, carrot!

Rödbetsjuicer Àr ytterligare nÄgot som blivit allt mer populÀrt pÄ senaste tiden. Det Àr otroligt rikt pÄ antioxidanter och stÀrker dÀrmed immunförsvaret och kan dÀrför hjÀlpa till att hindra förkylningar. Dessutom har rödbetan visat sig kunna öka uthÄlligheten vilket höjer prestationsförmÄgan vid trÀning. Samtidigt har dess nitratinnehÄll visat sig kunna sÀnka blodtrycket.

Avokado:
Jag gillar att anvÀnda avokado i mina smoothies för att fÄ lite krÀmigare och tjockare konsistens. Ytterligare tips Àr att anvÀnda avokado som bas om du vill göra en hÀlsosammare chokladmousse eller chokladtryfflar. Annars Àlskar jag naturella riskakor med mosad avokado och chiliflakes.

Avokado Àr ganska kaloririk vilket beror pÄ dess höga fetthalt men detta Àr nyttigt fett, sÄ kallat enkelomÀttat fett. PÄ grund av den höga fetthalten ger avokado dig en lÀngre mÀttnadskÀnsla vilket kan hjÀlpa dig att fÄ bort sötsuget och fÄ dig att smÄÀta mindre. Förutom det nyttiga fettet innehÄller en avokado över 14 mineraler, protein, 18 essentiella aminosyror, fibrer, omega 3, Vitamin B, C, E och K.

Chiafrön:
Sist men inte minst Àr vÀl dessa chiapuddingar alla pratar om nu för tiden. SjÀlv Àlskar jag att kunna förbereda min frukost redan pÄ kvÀllen och alltsÄ ha den helt fÀrdig pÄ morgonen. Chiafrön svÀller nÀr de fÄr ligga i vÀtska, jag brukar blanda 2 msk chiafrön tillsammans med 1 dl kokosmjölk, rör i lite vaniljpulver och kokosflingor eller kanel och kardemumma och toppa med frukt och bÀr pÄ morgonen. (Chiafröna i sig har inte sÄ mycket smak och det blir alltsÄ lite roligare om du smaksÀtter de med dina favoriter)

Chiafrön Ă€r fyllda av bland annat proteiner, mineraler och kalcium vilket ger dig ett starkt skelett. Dessutom en perfekt kĂ€lla till Omega 3 (Endast tvĂ„ teskedar innehĂ„ller lika mycket omega 3 som en ”omega-3 rik” laxbit.) Ytterligare en fördel Ă€r att chiafrön Ă€r rika pĂ„ antioxidanter!

superfood

Dela pÄ Facebook
Hemsida av Ainsaar