22 oktober, 2017

Jag har ett par g√•nger de senaste √•ren k√∂rt en ”Fyra dagars Detox”. Fyra¬†dagar √§r inte m√•nga dagar men √§nd√• √§r det sv√•rt att f√• ihop om man lever ett socialt och aktivt liv tycker jag. Det √§r alltid n√•gonting inbokat och jag tycker det tr√•kigaste som finns √§r d√• man ska vara den som √§r den och inte kunna √§ta n√•got fr√•n menyn. Sj√§lvklart kan jag ibland f√∂redra att ta salladen p√• menyn ist√§llet f√∂r den kr√§miga pastan – men jag vill √§nd√• alltid k√§nna att jag har fridom att √§ta och v√§lja vad jag vill och √§r sugen p√• p√• menyn.

Hur som helst Рfyra dagar utan denna frihet kan alltså åtminstone från mitt perspektiv vara rätt svårt att få ihop men ibland är det bara att bita i det sura äpplet. Vill man så kan man! Som max har jag kört en detoxkur i fem dagar och självklart kan man köra ännu längre om man så vill. Men tre till fem dagar är enligt mig tillräckligt.

För att underlätta har jag sammanfattat lite РVarför Detox, Vad ska jag undvika, Vad ska jag äta samt ett Detox-schema. Tänk på att det finns en mängd varianter av detoxkurer och detta är alltså kuren jag har kört.

Med dagens rika sortiment i matbutikerna kan de som lever en hektisk vardag välja att köpa exempelvis färdigpressade juicer med rödbeta, spenat, ingefära, etc istället för att göra egen varje morgon. Ytterligare tips om du känner att du inte har tiden: gör storkok och ät gårdagens middag till lunch!

Varför detox?

Detox kommer fr√•n ordet ”detoxification” vilket betyder avgiftning. Genom att kroppen renas p√•verkas en m√§ngd funktioner i kroppen p√• ett positivt s√§tt!¬†F√∂r vissa kan en detox vara bra som en kickstart p√• ett h√§lsosammare liv! Jag detoxar f√∂r att jag √•tminstone k√§nner mig renad och fr√§sch – sedan √§r det intressant att se hur beroende kroppen √§r av viss livsmedel s√•som kaffe och socker. Och dessutom f√•r man passa p√• att vara extra kreativ i k√∂ket! Andra f√∂rdelar med en detox √§r att man sover b√§ttre, b√§ttre tarmflora, endorfiner bildas vilket motverkar tr√∂tthet, starkare immunf√∂rsvar. De f√∂rsta dagarna kan man k√§nna sig tr√∂tt och tung i huvudet men d√§refter k√§nner √•tminstone jag mig fylld med energi tack vare all ren mat, fylld av vitaminer, man fyller kroppen med.

T√§nk p√•: √Ąr du en stor kaffedrickare, b√∂rja trappa ner med kaffedrickandet n√•gon dag innan. Huvudverk och yrsel kan vara bieffekter √•tminstone de 2-3 f√∂rsta dagarna under en detoxkur. Drick mycket mycket vatten! Alla √§r olika och lyssna sj√§lvklart p√• din kropp. Sist men inte minst s√• finns det inga medicinska bevis f√∂r att en detox fungerar, √•tminstone inte vad jag vet – men om inte annat s√• fungerar det psykiskt f√∂r mig :’)

Vad ska jag undvika?

  • Kaffe
  • Mejeriprodukter
  • Alkohol/nikotin
  • Socker och s√∂tningsmedel
  • Animaliska livsmedel
  • Gluten
  • Snabba kolhydrater
  • Salt

Vad ska jag äta?

  • Frukt och gr√∂nsaker
  • N√∂tter och fr√∂n
  • √Ėrtte och gr√∂nt te
  • Baljv√§xter s√• som b√∂nor, kik√§rtor och linser
  • V√§xtbaserad mj√∂lk (ex havremj√∂lk, sojamj√∂lk, mandelmj√∂lk)
  • Komplettera g√§rna med kryddor/√∂rter som har utrensande effekt: exempel ingef√§ra, gurkmeja, chili

Uttav dessa livsmedel kan du g√∂ra en o√§ndlig m√§ngd recept, koppla bara p√• din kreativa hj√§rna – eller ta del av mina tips. Smoothies, linsgryta, quinoaburgare, avokado & s√∂tpotatissallad, chiapudding, b√∂npasta…

Mitt detox schema

Dag 1:

Innan frukost: Kokat vatten med ingefära och citron
Frukost: En grön smoothie och några mandlar
Lunch: Quinoabiffar med en sallad av vitkål, riven morot, tomat och solrosfrön
Mellanmål: Två egna raw food bollar och ett glas rödbetsjuice + örtte
Middag: Sallad med svartris, broccoli, morot, avokado, pumpafrön och rödbetshummus

Dag 2:

Innan frukost: Kokat vatten med ingefära och citron
Frukost: Chiapudding gjord på 2 msk chiafrön + 1 dl havremjölk Рtoppa med organiskt jordnötssmör och 1/2 banan
Lunch: Quinoabiffar med en sallad av vitkål, riven morot, tomat och solrosfrön
Mellanm√•l:¬†√Ąpple och mandlar + √∂rtte
Middag: Linsgryta Рrecept här

Dag 3:

Innan frukost: Kokat vatten med ingefära och citron
Frukost:¬†Glutenfri och sockerfri m√ľsli med havremj√∂lk och frukt.
Lunch: Linsgryta
Mellanmål: Två egna rawfood bollar och ett glas rödbetsjuice + örtte
Middag: Regnbågstallrik med sötpotatis, avokado, rödbetor, broccoli, päron, solrosfrön och rödbetshummus

Dag 4:

Innan frukost: Kokat vatten med ingefära och citron
Frukost: Chiapudding gjord på 2 msk chiafrön + 1 dl havremjölk Рtoppa med organiskt jordnötssmör och nektarin
Lunch: Regnbågstallrik med sötpotatis, avokado, rödbetor, broccoli, päron, solrosfrön och rödbetshummus
Mellanmål: Frukt och naturella nötter + te
Middag: Rotfrukter i ugn med pumpafrön och kikärtor

 

Undvik gärna hård träning och fokusera mest och långa promenader och yoga! Se till att få ordentligt med sömn.

Dela på Facebook
Hemsida av Ainsaar