18 februari, 2017

NÀr man vÀl ska storhandla och vill försöka undvika impulsshoppandet av alla kakor och choklad kan det va skönt att ha en liten lista. DÀrför tÀnkte jag dela med mig av min lista med rÄvaror som jag gillar att ha hemma!

  1. Bananer
  2. Havregryn
  3. Ägg

    Dessa tre mĂ„ste jag Ă€rligt talat nĂ€stan sĂ€ga Ă€r de bĂ€sta! Kan lĂ„ta lite trĂ„kiga, men det gĂ„r ju att göra hur mycket som helst av de. Antingen Ă€ter du de som de Ă€r, gör bananplĂ€ttar, havregrynsgröt, mugcake, etc etc. Ägg i sina olika former Ă€r perfekt som pĂ„lĂ€gg, havregryn Ă€r ett bra substitut för vetemjöl i bakverk, och banan blev nr 1 eftersom det finns sĂ„ otroligt mycket du kan göra av bananen. Frys den och mixa tillsammans med dina favoritsmaker sĂ„ fĂ„r du en hĂ€lsosam glass, eller anvĂ€nd den som naturlig sötning i bakverk.

  4. Naturella nötter
  5. Organiskt nötsmör (alltsĂ„ gjort pĂ„ cirka 99 % nötter) – finns alltid i mitt skafferi
  6. Finncrips/knÀckebröd/naturella riskakor
  7. Mörk choklad (minst 70%ig) – perfekt nĂ€r sötsuget kommer
  8. Frukt och bĂ€r sĂ„klart! – SĂ„ vĂ€l fĂ€rska som frysta
  9. Sallad, tomat, gurka, etc för att enkelt kunna slÀnga ihop en frÀsch sallad
  10. Tonfisk/Makrill pĂ„ burk – för att enkelt göra din frĂ€scha sallad lite matigare
  11. Rökt kalkon
  12. LĂ€ttkvarg, keso, naturell yoghurt
  13. Granola (exempelvis Pauluns vilken Àr min favorit om jag inte har min egna)
  14. Grönt te
  15. Kanel, kardemumma, ingefĂ€ra, kokosflingor – perfekt för att smaksĂ€tta exempelvis gröt, bananplĂ€ttar, mugcakes, etc
  16. Superpulver – exempelvis spirulina eller vetegrĂ€s. Köper du vĂ€l hem en förpackning kommer de hĂ„lla lĂ€nge och det rĂ€cker att du hĂ€ller i en tesked i din smoothie eller blandar ut med lite vatten, ingefĂ€ra och pressad citron för att fĂ„ en superkick pĂ„ morgonen
  17. Fryst kyckling, fisk och grönsaker som kan ligga i frysen egentligen hur lÀnge som helst och blir snabbt och enkelt en komplett och hÀlsosam middag

DÀr har ni till en start nÄgra enkla tips som till största delen finns i min kyl/frys/skafferi. Dessa rÄvaror krÀver inte nÄgra mÀsterkunskaper i köket men du fÄr enkelt ihop bÄde hÀlsosamma frukostar, mellanmÄl men Àven lÀttare luncher och middagar! I ett inlÀgg hÀr kan ni hitta 5 enkla mellanmÄl dÀr inget annat Àn dessa rÄvaror behövs.

Dela pÄ Facebook
Hemsida av Ainsaar