11 november, 2018

Elfte november, 11/11, inte Ă€r det bara Fars dag idag utan det Ă€r Ă€ven Chokladens Dag! Det finns mĂ„nga fördelar med choklad – det smakar inte bara gott utan sjĂ€lva kakaon innehĂ„ller bland annat mĂ€ngder av antioxidanter och Ă€r hĂ€lsosamma för bĂ„de kropp och sjĂ€l. Försök vĂ€lja mörk choklad med hög kakaohalt, och helst den ”rĂ„a” varianten dĂ„ mĂ„nga av de hĂ€lsosamma nĂ€ringsĂ€mnena lĂ€tt kan försvinna vid upphettning av ”de vanliga” kakaopulvret.

HÀr har du fem anledningar till varför du bör Àta mer choklad.

1. Choklad Àr bra för hjÀrnan

Kakao innehÄller en mÀngd antioxidanter vilket Àr bra för din hjÀrna. Enligt studier förbÀttrar kakao minnet och ökar blodflödet till bland annat hjÀrnan vilket leder till ökad kognitiv förmÄga: Det vill sÀga ökad uppmÀrksamhet och prestationsförmÄga! Perfekt att unna dig en god bit choklad innan en viktig presentation eller kanske innan en tenta!

2. Bra för hjÀrtat

Mörk choklad Àr rikt pÄ kakao-flavonoider som Àr kopplat till en rad hÀlsofördelar. Studier frÄn Harvard Medical School har visat att flavonoiderna i kakaon skyddar hjÀrtat och motverkar hjÀrt- och kÀrlsjukdomar. Dessutom har studier visat sig att risken för stroke minskar.

3. Motverkar trötthet

Kakao innehĂ„ller magnesium vilket motverkar bland annat trötthet, irritation och depression. En bit choklad kan alltsĂ„ enkelt ge dig en liten energiboost 🙂

4. Gör dig lyckligare

Mörk choklad har visat sig att höja dina serotoninnivĂ„er. Serotonin Ă€r en av kroppens alla signalsubstanser som framförallt balanserar vĂ„ra kĂ€nslor. LĂ„ga nivĂ„er av serotonin kan göra dig nedstĂ€md. KĂ€nner du dig lite lĂ„g eller kanske Ă€r inne i din ”lingonvecka” sĂ„ höj dina serotoninnivĂ„er med lite choklad!

5. Choklad gör dig smal

Ja, du lÀste rÀtt! Mörk choklad ger dig en ökad mÀttnadskÀnsla och minskar sötsuget. Detta gör att du (förhoppningsvis) smÄÀter mindre av annat under dagen. Kakaon innehÄller dessutom teobromin vilket pÄminner om koffein och Àr centralstimulerande. Denna har Àven visats öka energiförbrukningen och öka frisÀttning av fett frÄn cellerna (vilket Àven förstÀrks om du rör pÄ dig).

Men glöm inte bort att lagom Ă€r bĂ€st – sjĂ€lvfallet kan du inte frossa i choklad och tro att du ska gĂ„ ner i vikt. Det gĂ€ller att ha en balans oavsett vad du Ă€ter. För mig Ă€r det viktigaste att jag mĂ„r bra och kĂ€nner mig lugn av att ta en bit choklad eller tvĂ„ till kvĂ€llsteet, eller varför inte till din kopp kaffe eller lunchen?

Dela pÄ Facebook
Hemsida av Ainsaar