15 mars, 2019

Fredag den 15e mars Ă€r det Internationella Sömndagen. Kan lĂ„ta lite komiskt men sömnen Ă€r otroligt viktig för din hĂ€lsa och ditt vĂ€lmĂ„ende. MĂ„nga kĂ€nner sĂ€kert igen sig med att en dĂ„lig nattsömn ger en negativ effekt pĂ„ dagen – du Ă€r tröttare, mer lĂ€ttirriterad, orkar göra mindre och fattar kanske dĂ€rmed sĂ€mre beslut.

En god nattsömn Àr alltsÄ A och O för hÀlsan och det Àr under sömnen du hinner ÄterhÀmta dig frÄn den stressiga vardagen. Minnen lagras och nya intryck och kunskaper bearbetas. Av tillrÀckligt med sömn stÀrks Àven ditt immunförsvar och produktionen av stresshormoner minskar. Under perioder i livet har mÄnga sÀkert svÄrt att varva ner nÀr man ska sova pÄ grund av alla intryck som hjÀrnan fortfarande bearbetar. HÀr ger jag er mina top 5 sÀtt att varva ner pÄ.

  1. Varva ner i tid pÄ kvÀllen

    Alla studier vill ju att man ska undvika skĂ€rmar precis innan man ska sova, men det Ă€r ju lĂ€ttare sagt Ă€n gjort. För att du ska kunna somna utsöndrar kroppen ett hormon som heter melatonin och utsöndringen av melatonin ökar nĂ€r det Ă€r mörkt. Vill man Ă€ndĂ„ gĂ€rna sitta vid datorn, tvn eller mobilen pĂ„ kvĂ€llen tycker jag man kan slĂ€cka runt sig och ha belysning i form av ljus – pĂ„ sĂ„ vis lurar man ju kroppen med mörker.

  2. Ät inte för tung mat för sent

    Detta Àr lite frÄn person till person men nÄgot jag personligen försöker undvika. Jag Àlskar lite kvÀllssnacks med dÄ kan man vÀlja sitt snack till nÄgot som inte Àr sÄ tungt och lÀttare för kroppen att smÀlta.

  3. VÀlj rÀtt kvÀllssnacks

    Banan innehĂ„ller bĂ„de magnesium och kalium vilka bĂ„da fĂ„r dina muskler att slappna av, att Ă€ta en halv banan som kvĂ€llssnacks kan alltsĂ„ göra gott. Eller gör nĂ„got roligare av det och testa bananglass. Även kamomill har lugnande egenskaper sĂ„ en kopp kamomillte för att varva ner pĂ„ kvĂ€llen och slappna av Ă€r ett tips.

  4. Ha nÄgorlunda fasta rutiner

    Försök fĂ„ in rutiner nĂ€r det gĂ€ller bĂ„de trĂ€ning, mĂ„ltider och sömn sĂ„ din kropp lĂ€r sig. Sedan Ă€r vi alla mĂ€nniskor och vet att det inte alltid gĂ„r att hĂ„lla sina rutiner. Men försök ha nĂ„gorlunda fasta som passar in i din vardag. Det kan handla om rutiner i det sĂ€tt du varvar ner, behöver alltsĂ„ inte nödvĂ€ndigtvis vara rutin i form av klockslag. Koka te, tĂ€nd ljus och ta pĂ„ dig sköna plagg sĂ„ kroppen hinner komma ner i varv i god tid. Och sen gĂ€ller det sĂ„klart att fĂ„ sina timmars sömn…

  5. Notera dina tankar

    NĂ€r det snurrar mĂ„nga olika tankar i huvudet och man tĂ€nker pĂ„ alla dagens alla intryck och morgondagens mĂ„sten Ă€r det svĂ„rt att slappna av i hjĂ€rnan. Försök skriva ner saker du kommer pĂ„ som du mĂ„ste göra sĂ„ kan du dĂ€refter lĂ€mna de istĂ€llet för att ligga och ödsla. Troligtvis kommer du inte komma fram till en smart lösning sent pĂ„ kvĂ€llen eller mitt i natten Ă€ndĂ„. Ett annat sĂ€tt att notera dina tankar Ă€r att varje kvĂ€ll skriva ner nĂ„gra nĂ„gra saker du Ă€r glad och stolt över. Jag har en bok som heter ”Min dag pĂ„ 3 minuter” dĂ€r man pĂ„ en sida skriver ner ”Tre saker jag Ă€r tacksam över, tre saker att se fram emot, etc” – pĂ„ sĂ„ vis avslutar du dagen med endast positiva tankar.

varva ner

Dela pÄ Facebook
Hemsida av Ainsaar